Brutális üzemanyagdrágulást hozhat az új szabályozás – négyszeresére ugorhat a benzinen és a dízelen a felár

Brutális üzemanyagdrágulást hozhat az új szabályozás – négyszeresére ugorhat a benzinen és a dízelen a felár

Az EU közelgő szén-dioxid-kibocsátási árképzési rendszere a közúti és fűtőanyagokra, a kibocsátáskereskedelmi rendszer 2 (ETS2) az eredetileg vártnál nagyobb áremelkedéshez vezethet – mondták az Euractivnak EP-képviselők. A 2027-ben bevezetendő rendszernél eredetileg azt becsülték, hogy a CO2 tonnánként 45 euró alatt tartja az árakat, ami a dízel vagy a benzin esetében literenként körülbelül 10 centes felárat eredményezne, de most akár ennek a többszöröse is az üzemanyagárakra terhelődhet.

Lappangva új EU-s adót vetnek ki, de jól jöhetünk ki belőle

Lappangva új EU-s adót vetnek ki, de jól jöhetünk ki belőle

Az ENSZ dubaji éghajlat-változási konferenciáján (COP28) is heves vitákat generált, hogy az Európai Unió fokozatosan bevezet egy kvázi-karbonadót, a szén-dioxid-határkiigazítási mechanizmussal (CBAM). A rendszerben gyakorlatilag az unión kívülről, kvótakereskedelmi rendszer nélkül működő gazdaságokból importált alapanyagoknál, alkatrészeknél vetnek ki plusz terheket. Bár ez sok terméknél áremelkedést hozhat, de segíti a klímacélok elérését, valamint megvédheti az EU-s ipar versenyképességét is a dömpingáruval szemben.

Fogy az idő: nyakunkon a karbonvám

Fogy az idő: nyakunkon a karbonvám

Jelentős változásokat hozhat a következő években az uniós kibocsátáskereskedelmi rendszer kijátszását, a magas karbonlábnyomú szennyező tevékenység harmadik országokba történő kiszervezését megakadályozni hivatott úgynevezett CBAM rendszer. A karbonvámnak is nevezett szisztéma az EU-s termelők versenyhátrányának csökkentését segítheti, ugyanakkor a jelentős importhányaddal működő feldolgozóipar számára komoly költségnövekedést is okozhat.

Nagy döntés született Brüsszelben: a magánépületekre és az autóhasználatra is ráterhelik a klímavédelem költségét

Nagy döntés született Brüsszelben: a magánépületekre és az autóhasználatra is ráterhelik a klímavédelem költségét

Óriási viták árán végül megszületett szerdán a politikai alku az Európai Parlament nagy pártjai között és így a mai plenáris ülésen nagy többséggel megszavazták a képviselők, hogy a kereskedelmi célú ingatlanokat és a közlekedést már 2024 elejétől, a magáncélú ingatlanokat és közlekedést pedig 2029-től vonják be a kibocsátáskereskedelmi rendszerbe. Ez azt jelenti, hogy akkortól már anyagi következménye lesz a klímaszennyezésének. Mindez a 2030-as és 2050-es uniós klímacélok egyik mérföldkövének számító terület, amelyet a magyar kormány eddig hevesen ellenzett az EU-csúcsokon is, de fontos, hogy most még csak az EP fogadta el a saját tárgyalási álláspontját, így tehát még csak ezután indulnak meg a tagállamokkal való tárgyalások, amelyek során a keretek még módosulhatnak.

A lakóépületeket is érintené az EU klímaterve - az alacsony jövedelműeket kompenzálnák

A lakóépületeket is érintené az EU klímaterve - az alacsony jövedelműeket kompenzálnák

Az Európai Bizottság kiterjesztené szén-dioxid kibocsátási kereskedelmi rendszerét az lakóépületekre és a közlekedésre, ezzel párhuzamosan pedig azonnali kompenzációt vezetne be az alacsony jövedelmű háztartások számára - jelentette ki Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke az EU-csúcs második munkanapját záró sajtókonferencián.

Rekordot döntött az uniós kibocsátási kvóta ára

Több ponton is változott, illetve változni fog a következő időszakban az Európai Unió emisszió-kereskedelmi rendszere (ETS). Az egyik módosítás már most is a kibocsátási egységek árának emelkedését hozta, illetve átalakul majd a térítésmentesen kiosztott kvóták rendszere is, komoly kihívást jelentve az ETS-ben való részvételre kötelezett vállalkozások számára.

Módosítaná az atomtörvényt és több klímapolitikai törvényt a kormány

Több, energetikai, valamint klímapolitikai tárgyú törvény módosítását indítványozta a kormány kedden benyújtott javaslataiban. Az atomenergiáról szóló 1996. évi CXVI. törvény és a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházások megvalósításának gyorsításáról és egyszerűsítéséről szóló 2006. évi LIII. törvény mellett az egyes klímapolitikai tárgyú törvények módosítását célzó törvényjavaslatot is benyújtott a kabinet, illetve Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes.

Hatni kezdett az EU klímaváltozás elleni csúcseszköze

Hatni kezdett az EU klímaváltozás elleni csúcseszköze

Lassacskán az eredeti szándéknak megfelelően érdemben is működni kezd a mintegy 38 milliárd eurós európai szén-dioxid-kvóta piac, az engedélyek ára pedig már az érdemi kibocsátáscsökkentést elősegítő szinten alakul, a várakozások további emelkedést valószínűsítenek.

Gyorsítana az energiaszektor modernizációján az Európai Parlament

Az üvegházhatású gázok ipari csökkentését és a párizsi klímakonferencia céljainak megvalósítását segítő jogszabályt fogadott el az Európai Parlament a keddi plenáris ülésen. Ez felgyorsíthatja az európai kibocsátás-kereskedelmi rendszer (ETS) keretében adható-vehető kibocsátási mennyiség csökkentését, ami a várakozások szerint lendületet adhat a gazdaság karbonmentesítésének is.

Kétes társaságba került Magyarország

Mindössze három uniós tagállam nem támogatta az üvegházgáz-kibocsátás csökkentés gyorsítását az EU-ban; Horvátország ellene szavazott, Lengyelország és Magyarország pedig tartózkodott a szavazástól - jelentette a Vecernji List "különféle brüsszeli politikai forrásokra" hivatkozva. Ennek ellenére várhatóan jelentősen szigorodik a kibocsátáskereskedelmi rendszer.

Részletes keresés
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Titkos terv szivárgott ki:  Magyarország az EU-s fegyverkezésben jött elő megosztó javaslattal
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.